Disediakan Oleh :
Noor Farisha Bt Nasir
DPLI Matematik
IPGKTB, Bukit Mertajam
Pulau Pinang
1.0 GAYA KOGNITIF
Gaya
kognitif dan gaya pembelajaran adalah dua konsep yang dianggap oleh ramai orang
sebagai sama. Sebenarnya dua konsep ini adalah berlainan. Contohnya, Woolfolk
(1998) mengatakan gaya kognitif ialah cara individu mempersepsi dan menyusun maklumat
mengenai persekitarannya sementara gaya pembelajaran pula ialah pendekatan cara
belajar individu.
Manakala
Borich & Tombari (1995) menjelaskan gaya kognitif adalah cara individu
memproses dan berfikir perkara yang dipelajarinya sementara gaya pembeljaran
adalah keadaan persekitaran atau keadaan bilik darjah yang digemari oleh
individu untuk belajar.Menurut Santrock (2000) menganggap gaya ialah salah satu
cara seseorang menggunakan keupayaannya. Gaya belajar bermaksud cara yang
digemari seseorang menggunakan keupayaan belajarnya.
Gaya
kognitif merupakan cara seseorang individu mengingat, membuat persepsi dan
memperolehi kembali maklumat. Ia juga menerangkan bagaimana seseorang individu
memperoleh pengetahuan (kognisi) dan bagaimana mereka memproses pengetahuan
tersebut (konseptual)
Gaya
kognitif murid-murid juga akan menentukan jenis pembelajaran mereka sama ada ia
adalah auditori, visual, kinestetik dan sebagainya. Ia juga akan menentukan
tahap penumpuan mereka sama ada mereka dapat memokus kepada sesuatu tugasan
atau tidak. Jadi, dalam usaha untuk merapatkan perhubungan dengan murid-murid
mereka, guru-guru perlu memahami gaya
kognitif murid-murid mereka.
Teori
Perkembangan Kognitif
Bagi
sistem pembelajaran, kebanyakkan perlaksanaan pengajaran dan perkembangan
kokurikulum adalah berlandaskan kepada beberapa teori perkembangan Kognitif
yang telah dikemukakan oleh beberapa tokoh yang terkemuka seperti:
- Teori
Perkembangan Kognitif Oleh Paiget, Vygotsky,
- Teori
Hieraki Pembelajaran Oleh Gagne,
- Teori
Pengukuhan Oleh Skinner,
- Teori
Geneatif Oleh Wittrock
- Teori
Konstruktif Oleh Driver.
Teori
– teori ini banyak memberi sumbangan di dalam aspek-aspek yang tertentu
misalannya pandangan Piaget terhadap masalah epistermologi yang memfokuskan
kepada bagaimana seseorang itu memperoleh ilmu. Pandangan dan idea Piaget telah
dikritik oleh Vygotsky yang telah berjaya merumuskan bebarapa pertimbangan.
Pertimbangan Vygotsky telah menjadi satu alternative yang paling kukuh terhadap
idea dan pandangan Piaget.Secara tidak langsung pandangan dan idea Piaget telah
diperbaiki. Namun demikian, Vygorsky lebih banyak memberi ideanya dalam
pembangunan bahasa, budaya dan kognitif.
Teori
Paiget
Pada tahun 1960an sehingga
1970an, Teori Piaget merupakan satu teori utama dalam bidang kajian
perkembangan psikologi kognitif. (Helen Gavin,1998). Dua prinsip yang
diaplikasikan oleh Piaget dalam memperkembangkan psikologi kognitif:
a. Tindakan
permulaan secara berulang-ulang perlu ditekankan oleh pengajar dalam
menghasilkan struktur minda seseorang pelajar untuk mencapai matlamat yang
diinginkan. Sebagai contoh, jika pelajar ingin para pelajarnya dapat mengira
masalah matematik secara mental tanpa menggunakan kertas mahupun alat kira,
maka mereka harus membanyakkan latihan sebelum mereka pakar dalam kemahiran
tersebut. Dalam ertikata lain, latihan adalah penting untuk memahirkan diri
dalam bidang tertentu.
b. Peringkat
perkembangan pelajar haruslah diambil kira dalam mereka bentuk prohram
pendidikan. Secara umumnya terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira
dalam penyediaan bahan pengajaran antara:
i. Berapa
banyakkah ilmu yang boleh diterima oleh pelajar pada satu-satu masa atau
kuantiti ilmu yang diajarkan pada satu-satu masa.
ii. Adakah
untuk memahami ilmu yang diajarkan, pelajar harus mempunyai kamahiran
berfikiran secara bertentangan atau berfikiran analisis dan sintesis terhadap
maksud pengajaran.
iii. Adakah
perkara-perkara penting dalam bahan pengajaran tersebut dapat ditekankan
sebagai menerangkan bagi keseluruhan pemahaman. ( Byrnes, 1996)
Teori
perkembangan kognitif menurut Jean Piaget
Teori
Vygotsky
Vygotsky adalah orang pertama yang membuat kritikan
membina terhadap idea yang telah dinyatakan oleh Piaget. Sepanjang 1924-1934
beliau telah berjaya merumuskan beberapa pertimbangan yang menjadi satu
alternative yang paling kukuh terhadap idea Piaget. Vygotsky banyak memberi
sumbangan dalam pembangunan kognitif bergantung kepada individu di dalam dunia
kanak-kanak. Pengetahuan kanak-kanak, idea, sikap dan nilai – nilai berkembang
melalui interaksi dengan pemikiran yang lain. Beliau turut berpendapat bahawa
budaya dan bahasa memainkan peranan penting dalam pembangunan kognitif.
Vygotsky merupakan seorang ahli psikologi yang banyak
memberikan sumbangan kearah bidang psikologi dalam tahun 1920an ke tahun
1930an. Namun begitu sumbangan beliau hanya mula ,mendapat tempat pengkaji
psikologi mulia 1960an. Melalui pendekatannya, Vygotsky berpendapat terdapat
tiga (3) implikasi dalam bidang pendidikan iaitu:
a. Pengajar
harus bertindak seumpama penyokong bangunan (seaffolding) yang mana ianya
menyokong bangunan dari tumbang ataupun runtuh. Dalam hal ini, pengajar
haruslah memberikan bantuan yang sesuai untuk membolehkan pelajar tersebut
berusaha dengan sendiri dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Contohnya,
pengajar seharusnya membimbing pelajar dalam menyelesaikan sesuatu masalah
secara langkah demi langkah selain memberi panduan supaya pelajar dapat
menyelesaikan masalah dengan sendiri.
b. Arahan
haruslah diberikan secara lanjut dari peringkat dimana pelajar tersebut berada.
Iaitu, arahan mendahului dari peringkat pemahaman pelajar.
c. Dalam
proses untuk pelajar memahirkan kepada sesuatu ilmu, perlaksanaan arahan
haruslah dilakukan pada empat (4) peringkat iaitu:
i. Peringkat
pertama – pengajar haruslah menunjuk dan mengajar secara verbal tentang sesuatu
ilmu.
ii. Peringkat
kedua – pelajar haruslah meniru apa yang diajarkan oleh pengajar
iii. Peringkat
ketiga – pengajar haruslah meninggalkan pelajar supaya mereka dapat memahirkan
diri mereka pada peringkat yang lebih tinggi
iv. Peringkat
Keempat – kesemua pelajar haruslah bertindak sebagai guru secara bergilir-gilir
sehingga kesemua pelajar tersebut dapat memahirkan diri mereka ( Byrnes, 1996)
Jenis
–jenis gaya kognitif
Menurut (Garity, 1985), gaya
kognitif merujuk kepada cara-cara manusia memproses maklumat dan pengalaman
mereka. Gaya kognitif juga membawa maksud cara-cara manusia mengamati sesuatu
(persepsi), penyusunan dan pemanggilan balik (retrieval) maklumat dan
pengalaman (Lachinger dan Boss 1985). Ia juga merujuk kepada cara-cara manusia
menyelesaikan sesuatu permasalahan.
dan kebanyakkan murid-murid
menggunakan kombinasi-kombinasi diantara lima gaya kognitif ini.
Gaya
Kognitif Analisis
Murid-murid yang mempunyai gaya kognitif analisis
sentiasa mencari suatu keputusan yang boleh diramal. Seseorang yang mempunyai
pemikiran ini sentiasa bimbang jika sesuatu rancangan yang dirancang telah
gagal atau sesuatu butiran telah dilupakan atau ditinggalkan.
Murid-murid ini juga akan berfikir secara saintifik untuk
mendapat keputusan yang dikehendaki. Antara ciri-ciri murid-murid yang
mempunyai gaya kognitif analisis adalah :
(i) Sentiasa merancang sesuatu dengan teliti dan
terperinci
(ii) Sentiasa membuat banyak set kriteria serta
memilih kriteria-kriteria yang paling baik
(iii) Mereka percaya bahawa dengan maklumat dan
kajian yang cukup, setiap permasalahan yang dihadapi dapat diselesaikan
Tetapi, terdapat satu
masalah yang dihadapi oleh guru-guru yang mengajar murid-murid ini ialah,
murid-murid ini akan menganggap diri mereka gagal apabila idea-idea yang
dikemukakan oleh mereka tidak dapat menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
Gaya
Kognitif Idealis
Murid –murid yang mempunyai gaya kognitif idealis
sentiasa bersifat reseptif dan mengambil pendangan yang lebih luas apabila
berhadapan dengan sesuatu permasalahan. Mereka juga suka bertanya orang lain apabila
menghadapi sebarang kemusykilan. Mereka juga suka mementingkan aspek moral dan
selalu menyoal diri tentang apa yang dilakukan oleh mereka. Jadi mereka suka
melibatkan diri dalam proses introspeksi diri.
Mereka juga tidak melihat setiap situasi sebagai satu
masalah. Bagi mereka setiap masalah boleh diatasi jika semua orang mencapai
kata persetujuan dan bekerjasama. Mereka juga sentiasa melibatkan diri dalam
perbincangan secara “suportif” dan sering tersenyum.Golongan ini juga senang
untuk bekerjasama kerana mereka sentiasa mempertimbangkan emosi orang lain dan
suka membincangakan tentang orang lain dan masalah yang dihadapi mereka.
Mereka juga senang mempercayai orang lain dan suka
membuat kerja secara harmoni dengan orang lain serta tidak suka melibatkan diri
dalam konflik dan perdebatan.
Gaya Kognitif Pragmatik merujuk kepada pemikiran yang
berpandukan pengalaman praktikal dan pemerhatian dan bukan yang berasaskan
teori. Menurut Bramson (2000), “pemikir Pragmatik” adalah Fleksibel yang
mencari ganjaran langsung. Bramson juga mencadngkan penekanan terhadap
objektif-objektif yang dapat dimulakan dengan sumber-sumber yang sedia ada.
Murid yang mempunyai gaya kognitif pragmatic bertumpu
kepada amalan-amalan praktikal dan bagaimana menangani sesuatu masalah dengan realistic
dan logik. Mereka juga suka bereksperimentasi dan mempunyai daya inovasi yang
tinggi. Mereka juga suka merangka strategi dan taktik apabila melakukan sesuatu
kerja dan boleh melakukan beberapa perkerjaan pada masa yang sama. Bagi mereka pengalaman
adalah guru terbaik mereka.
Walaubagaimanapun, mereka tidak gemar kepada perbincangan
yang abstrak dan tidak suka menilai orang lain.
Murid
– murid yang berfikiran secara realis menganggap dunia realiti mengikut apa
yang dipaparkan oleh lima deria mereka; iaitu penglihatan, pendengaran, rasa,
hidu dan sentuhan dan tidak bergantung kepada buku atau bahan media yang lain.
Mereka
yang mempunyai gaya kognitif realis menumpukan kepada apa yang boleh dilihat
secara fizikal.Mereka suka mencari
kebenaran kerana mereka menganggap dunia ini kurang sempurna.Golongan ini akan
mencari fakta sendiri dan tidak suka bergantung kepada orang lain atau kepada
para pakar.Mereka ini suka mendapat kata sepakat dengan semua orang dalam kumpulan
yang sama. Jika mereka tidak dapat menyelesaikan sesuatu permasalahan mereka
akan bergantung kepada nasihat daripada seorang pakar.
Mereka
juga tidak suka menulis laporan yang panjang tetapi suka menulis laporan yang
ringkas dan tepat. Mereka suka mencari apa yang salah dan memokuskan kepada
cara-cara untuk membaikinya.
Gaya
Kognitif Sintesis
Murid-murid yang mengamalkan gaya kognitif sintesis,
mampu mencari data dan maklumat untuk menghasilkan penyelesaian kepada sesuatu
permasalahan. Mereka juga mampu menyelesaikan sesuatu masalah kerana kebolehan
pemikiran mereka lebih tinggi daripada mereka yang mempunyai gaya pemikiran
analisis.
Mereka juga mempunyai kebolehan untuk menggabungkan,
mengintegrasi dan mencatumkan idea-idea. Mereka juga boleh menafsir dan
merumuskan hasil yang dianalisis melalui prinsip-prinsip induksi dan deduksi.
Mereka juga suka membuat aktiviti-aktiviti pemikiran yang melibatkan konsep
seperti rumusan, membuat keputusan, membuat kesimpulan, rekaan, gubahan dan
sebagainya.
Murid-murid ini suka berfikir secara kreatif dan
menganggap dunia ini sebagai sesuatu tempat yang kompleks. Jadi guru-guru perlu
bersabar dalam mendengar pendengaran
mereka dan memahami bahawa mereka suka berhujah dan bukan menentang atau
berlawan dengan guru-guru.
Implikasi Gaya
Kognitif Terhadap Pengajaran dan pembelajaran (P&P)
Pada
kesimpulannya, proses pengajaran seharusnya memberikan peluang kepada
murid-murid untuk berfikir secara kreatif dan kritis.Implikasi gaya kognitif
terhadap P&P ialah dapat menyediakan maklumat yang berguna kepada guru-guru
mengenai kaedah pengajaran mereka. Ia juga memberi kesan kepada penstrukturan
kurikulum dan penilaian dalam sekolah-sekolah. Selain itu,kajian mengenai gaya
kognitif adalah penting untuk menentukan tahap inovasi dalam kaedah-kaedah
pengajaran dan penilaian dalam sekolah.
Ia juga dapat membantu guru-guru dan perancang-perancang
kurikulum dalam merancang proses-proses pengajaran dengan lebih sistematik.Guru
yang professional juga dapat mengajar dengan lebih profesional. Guru juga dapat
membantu pakar kurikulum dalam merancang pengajaran efektif. Guru akan lebih
peka terhadap gaya kognitif dan kesannya terhadap persekitaran P&P.
No comments:
Post a Comment